Svar på en kommentar

 Super kul att du hittade min blogg och tipsa om din, halllåååå jag kommer garanterat läsa din blogg och få tips och motivation. En fråga angående protein pulver. Jag håller på att försöka tappa 8 kilo och sen bygga en slank och stark kropp inga synliga stora muskler. Kan jag dricka proteinpulver som tex mellanmål/ lättare lunch? 

Känner mig rätt kluven få en del promotor protein i viktnedgång och en del är väldigt anti. Vad säger du?
Okej, först och främst - hej! Och vad roligt att höra, jätte kul nu när man får lite fler läsare! Vad roligt att du strävar mot en nyttigare kropp och kan lova dig att du kommer få massa ny energi av detta. Nu vet inte jag så mycket om dig, men jag personligen tycker inte att proteinpulver behövs om man inte tränar, mycket. Men man behöver inte allt man får i sig. Saker kan vara bra även om man inte behöver det! Man kan göra massa nyttigare recept av protein pulver som t.ex pannkakor, frukostmuffins, mugcake m.m. och då byter man ofta ut mjölet mot proteinpulvret! Många nyttiga bakelser har just proteinpulver. Så proteinpulver tipsar jag dig om att beställa hem. Men du klarar dig lika bra utan!
 
När det gäller att gå ner 8kg så handlar det egentligen bara om kalorier in och kalorier ut. Du måste förbränna mer än du gör av med. Om vi säger att du är relativt aktiv i din vardag, så förbränner du ungefär 2165 kalorier per dag om du är kvinna, ett par hundra mer om du är man. Ju mer du väger, ju mer förbränner du. Så det kommer bli svårare ju mer du går ner, var beredd på det! Men vi säger att du vill gå ner 0,5kg per vecka (det rekommenderar jag) så dra av 500 kalorier av ditt dagliga intag. 1635 kalorier äter man per dag nu. 7000 kalorier underskott/överskott är lika dant med en viktminskning/vikthökning på 1kg, 3500 är ett halvt. Om du äter 500 kalorier mindre varje dag blir det totallt 3500 per vecka (500x7=3500). Svårare än så är det inte! Så vare sig du dricker protein pulver eller käkar chips, kan du fortfarande gå ner. Förhoppningsvis förstår du lite av detta, men ett mer invecklat inlägg om detta kommer komma upp så småning om.
 
Jag tycker dock inte man ska ersätta måltider med proteinpulver. Det mättar inte jätte bra och du får inte i dig all näring du behöver, självklart kan du ha det som mellanmål ibland! Men ha variation. Om du gör samma sak för länge mot din kropp, så vänjer den sig, och du får ingen motreaktion längre. Så variera vad du äter så ofta du kan. 
 
Sen måste jag bara säga att om du inte redan räknat kalorier, gör inte det. Jag skulle säga att det är ens sista utväg. Kaloriräkning tar upp en stor del av vardagen och man kan bli fast i nummer istället för innehåll. Det är fel, som jag sa kan man äta chips och gå ner i vikt, men hur bra tror du det är? Du får inte i dig näringen du behöver och du kommer förmodligen se undernärd ut. Ät saker på ett ungefär, du kan ju veta grunder som att en stor kebabpizza innehåller runt 2000 kalorier medans en hel gurka innehåller 27 kalorier. Så ät rent, bra och unna dig någon gång i veckan. Unnardagar är viktiga för att hålla dig på spåret! Ät mindre portioner och dra ner på kolhydraterna som pasta, ris och potatis. Ät inte massa såser (riktiga kalorifällor!) och fyll tallriken med massa grön och god sallad. Du klarar det.
 
Sen kan du ha som regel (om du tränar styrka då) att du ska äta 1,2g protein per kilo du väger. Väger du t.ex 65 kilo, så ska du äta 78g protein. Då får du själv lista ut om du behöver extra protein eller inte! Ett litet tips om du tränar och vill fasta till kroppen, ät så lite fett som det bara är möjligt efter du tränat. Nästan inget alls, efter du tränat då. Kram! Och lycka till nu. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0